Får man verkligen göra ”reklam” för vad som helst, frågar sig många efter att ha sett svenska Amnesty basunera ut sina grundlösa folkmordsanklagelser mot Israel i Stockholms kollektivtrafik. Varför tar inte SL:s nuvarande ledning något ansvar och avslutar den hatkampanj som inte bara är osmaklig, utan i sin förlängning även farlig för stadens judiska invånare.
Svenska Amnesty genomför sedan en månad tillbaka en omfattande kampanj mot Israel i Stockholms tunnelbana. Kampanjen utgår från organisationens egen rapport där Israel felaktigt anklagas för att nu utföra ett ”folkmord” mot palestinier på Gazaremsan.
Under hela december och januari har det sagts och skrivits mycket om den kontroversiella – eller snarare direkt skamliga – kampanjen. Den har sågats grundligt eftersom Israel såklart inte begår något folkmord. Och egentligen faller både Amnestys rapport och kampanj redan på att organisationen var tvungna att själva omdefiniera begreppet ”folkmord” för att kunna slunga en sådan anklagelse mot Israel.
Varför svenska Amnesty ändå väljer att driva kampanjen så hårt går det bara att spekulera i. Men organisationen är inte längre vad den en gång varit, vilket även präglar den svenska styrelsen. Det kanske mest påfallande exemplet där är den ledamot som fram till häromåret var förbundschef för Palestinagruppernas samarbetspartner, det extrema studieförbundet Ibn Rushd. (Studieförbundet är nu nedlagt i brist på pengar. Offentliga bidragsgivare drog in pengar eftersom en rapport från Folkbildningsrådet visade att Ibn Rushd undervisat barn med studiematerial som bland annat godkänner barnaga, talar om homosexualitet som en synd och behandlar antisemitiska konspirationsteorier.)
Men en bortglömd fråga är huruvida man får sprida vilken reklam som helst. Vilket ansvar har t.ex. SL, kollektivtrafiken i Stockholm?
En av dem som reagerat på kampanjen är Kristoffer Tamsons, tidigare trafikregionråd i region Stockholm, som menar att Amnestys kampanj inte hör hemma i kollektivtrafiken.
– Om man tycker att reklam är stötande så kan man anmäla en kampanj till Reklamombudsmannen, meddelar SL:s pressjour Karolina Wickman enligt Aftonbladet.
MIFF har varit i kontakt med en person som gjorde just detta. Ur hans anmälan till Reklamombudsmannen:
Beskrivning av reklamen: Reklamen är i princip enorma skyltar som det står ”folkmord” på, samt texten ”kräv att Israel stoppar folkmordet på palestinier i Gaza”.
Anmälaren har reagerat på: Folkmord är en juridisk term och ett brott som det just nu pågår en utredning om i det här ärendet i internationella domstolen. Den här kampanjen är otroligt vilseledande eftersom man får intrycket att domen redan har kommit och funnit Israel skyldiga till detta, vilket alltså inte har hänt. Deras grund och källa är en egen rapport där de har ändrat definitionen av folkmord från den som gäller inom internationell rätt.
Reklamombudsmannens svar:
Den marknadskommunikation från Amnesty som du har anmält är inte reklam i juridisk mening eftersom den inte syftar till att sälja varor eller tjänster. Budskapet skyddas istället av yttrandefriheten. Eftersom din anmälan ligger utanför RO:s [Reklamombudsmannens] och RON:s [Reklamombudsmannens opinionsnämnds] behörighet avvisas din anmälan.
Ett sätt att påverka i frågan är att du hör av dig till den aktuella organisationen och framför dina synpunkter.
Här skulle man kunna argumentera för att Amnesty faktiskt säljer medlemskap (och i sin annonskampanj även tigger pengar från allmänheten). Men den springande punkten är väl att det i Sverige inte är olagligt att förtala till exempel stater, vilket hade kunnat hejda den här typen av kampanjer.
Men när Amnestys verksamhet i allt mindre utsträckning handlar om mänskliga rättigheter och i stället övergår till att bli en frontorganisation för krafter som angriper Israel, då måste andra aktörer ta ett större ansvar för hur Amnestys material hanteras. Även när materialet inte är direkt olagligt.
Detta gäller också försäljning av reklamplats i det offentliga rummet, och här har SL:s nuvarande ledning misslyckats. Genom att sälja reklamplats åt kampanjer som denna, deltar SL i hetsen mot den redan hårt trängda judiska gruppen i Sverige.
–
Mer kritisk granskning av den bakomliggande folkmordsrapporten från Amnestys International:
NGO Monitor
Amnesty’s Genocide Inversion: A Preliminary Analysis
Honest Reporting
Media Unquestioningly Parrot Amnesty Report Accusing Israel of Genocide
Israeliskt.se
Felaktigt från Amnesty om folkmord
–
Gulan Avci (L) hör till dem som reagerat:
Möts av Amnesty Sveriges annons i t-banan. Samtidigt inleder judar den viktiga högtiden Chanukka som i 8 dagar ska bringa hopp om en ljusare framtid, i en annars mörk tid. Amnestys agerande är inte bara förfärlig. Det gör det allt svårare för judar att leva judiskt Liv i Sverige! pic.twitter.com/7dqFILuThU
— Gulan Avci 🇺🇦🇮🇱 (@GulanAvci) December 25, 2024