Arbetet med det 525-kilometer långa säkerhetsstängslet påbörjades 2002 men slutfördes aldrig. Bara 470 kilometer har byggts och det finns öppna sektioner söder om Jerusalem och vid Hebron.
Försvarsmakten inte underhållit säkerhetsbarriären och det har inte funnits ett effektivt övervakningssystem, rapporterar The Jerusalem Post. Därför har delar av barriären förfallit, med hål som är tillräckligt stora för att palestinier ska kunna köra igenom.
Säkerhetsbarriären har brister
Försvarsminister Benny Gantz planerar att be regeringen idag att godkänna ett stort reparationsarbete på säkerhetsbarriären i efterdyningarna av två terroristattacker där palestinska beväpnade män tog sig in i suveräna Israel genom luckor i stängslet.
“Vi startar arbetet med projektet i ljuset av de akuta operativa behoven”, sade försvarsministeriet och tillade att arbetet kommer att ta några år.
Förra veckan godkände generallöjtnant Aviv Kohavi en plan för att förstärka barriären i den norra regionen Samarien på Västbanken.
Terrorister tar sig genom stängslet
Tusentals palestinier tar sig in i Israel genom dessa hål för att arbeta illegalt i Israel. Terroristerna som utförde attacken i Bnei Brak som krävde fem liv och Tel Aviv-attacken där tre människor dödades, kom också in genom hålen.
Mer än 23 miljarder kronor har barriären kostat Israel sedan starten, och varje år kostar det drygt 400 miljoner kronor för att driva den.
Det moderna stängslet som hindrar Hamas terrorister på Gazaremsan att angripa Israel byggdes klart 2021.