Search
Det hypermoderna transportsystemet Dankal öppnar äntligen för passagerare den 18 augusti 2023. (Foto nta.co.il)

Tel Avivs första spårvagnslinje öppnar äntligen den 18 augusti

Sedan det slutgiltiga säkerhetstillståndet beviljats kan den Röda spårvagnslinjen lätta på den överbelastade trafiken i Tel Aviv.

Tel Avivs långa väntan på sin första spårvägslinje är slut den 18 augusti meddelade transportminister Miri Regevs Transportdepartementet igår enligt Times of Israel. Det slutgiltiga säkerhetstillståndet beviljades, vilket gör att Red Line kan börja arbeta i Israels överbelastade ekonomiska hjärta.

“Under morgonen fick företaget alla nödvändiga tillstånd för att öppna spårvägen”, hette det i ett uttalande från departementet, med hänvisning till NTA Metropolitan Mass Transit System, som bygger systemet och på hebreiska kallas Neta.

Spårvagnen heter Dankel

Själva spårvägen som internationellt heter Tel Aviv Light Rail och som i Tel Aviv kallas Dankal, är ett storskaligt masstransportsystem för centrala Israel. Den kommer att gå 24 kilometer från Petah Tikva till Bat Yam via Israels ekonomiska, pulserande hjärta.

Systemet kommer att inkludera kollektivtrafik, snabb transitering via tunnelbana samt snabbtrafik med spårvagn (LRT) och buss (BRT). Projektet, som övervakas av den statliga myndigheten NTA, kommer att komplettera järnvägsnätet mellan städer och förorter som drivs av Israel Railways.

Tre LRT-linjer byggs och arbetet med den Röda linjen startade redan 2011, efter år av förberedelser. Bygget av Lila linjen startade 2018 och Gröna linjen 2019.

Planer sedan 1800-talet

De första förslagen om en spårväg i området gjordes av den libanesiske ingenjören George Franjieh redan 1892, ungefär nio veckor efter invigningen av järnvägen mellan Jaffa–Jerusalem. Planen som hade en huvudlinje mellan södra och nordöstra Jaffa, med utlöpare till hamnen och de östra fruktträdgårdarna ansågs oekonomisk och lades på hyllan.

En lättjärnväg från Decauville byggdes i Jaffa och Tel Aviv under första världskriget, som förband hamnen med Yarkonfloden. Den användes i ungefär ett decennium efter kriget och demonterades därefter.

70 miljoner resenärer i Tel AViv

Varje dag beräknas 240 000 passagerare använda Röda linjen och på ett år blir det totalt 70 miljoner resenärer. Hastigheten blir 80 km/h i tunnelsektionerna. På den 24 kilometer långa sträckningen finns det 34 stationer, varav 10 ligger under jorden. Det är cirka 500 meter mellan varje hållplats. Spårvagnen passerar samhällen som Tel AvivPetah TikvaBnei BrakRamat Gan och Bat Yam.

I december 2006 fick MTS-gruppen kontrakt för att bygga och driva den Röda under de första 32 åren. MTS bestod av Africa Israel, Siemens från Tyskland, Egged, China Civil Engineering Construction, portugisiska Soares da Costa och det holländska transportföretaget HTM.

En del av spårvagningslinjerna i Tel Aviv.

Du kan läsa den här artikeln gratis tack vare MIFF:s över 13 100 medlemmar i Norge och över 300 medlemmar i Sverige. Men vi behöver stöd från många fler nu!

Ge en gåva här eller Swisha till 1233318219

Bli medlem genom att fylla i formuläret nedan och trycka på “skicka”!

Share on Facebook
Share on Twitter
Email
WhatsApp
Print
Telegram