Svenska artister har återigen engagerat sig för frigivning av den fängslade palestinske terroristen Marwan Barghouti. Hur ser deras argument ut?
Marwan Barghouti har suttit i israeliskt fängelse sedan 2002. I svenska medier beskrivs han ibland – oftast inom citattecken – som ”palestiniernas Mandela”. Under åren har flera internationella kampanjer krävt hans frigivning.
Nu har närmare 200 kulturpersonligheter, bland dem några svenskar, ställt sig bakom ett nytt upprop, ”Free Marwan”. Här är ett punktvis svar på kampanjens centrala påståenden som de formuleras på kampanjsidan.

Hemsidans argument (vår fetning):
Marwan Barghouti has been unjustly imprisoned by Israel for over two decades, convicted in a trial by a court he did not recognise.
Despite his imprisonment, poll after poll show he’s Palestine’s most popular leader. A powerful symbol of unity and a long-time advocate for freedom and dignity for the Palestinian people.
1. ”Unjustly imprisoned”
Marwan Barghouti dömdes 2004 i en civil domstol i Tel Aviv till fem livstidsstraff plus 40 år för direkt inblandning i tre terrorattacker som dödade fem israeler. Han var inte dömd för sina politiska åsikter utan för mord och mordförsök.
2. ”Trial by a court he did not recognise”
Att vägra erkänna domstolens legitimitet är en återkommande strategi bland gärningsmän som Breivik, Saddam Hussein, Milošević och Baader-Meinhof-ligan RAF m.fl. Det förändrar inte fakta eller jurisdiktion. Han fick en fullständig rättegång med advokat och möjlighet att försvara sig.
Att han ”inte erkände” domstolen betyder inte att den saknade jurisdiktion – den hade full behörighet enligt internationell rätt.
3. ”Palestine’s most popular leader”
Allra först kan man stanna upp och reflektera över vad det säger om det samhälle där den populäraste ledaren är en massmördare?
Att Barghouti är populär i palestinska opinionsmätningar ändrar inte hans handlingar och ger inte Israel rätt att släppa honom. Det handlar om rättskipning, inte opinionsundersökningar.
Hans popularitet bygger på att han glorifieras som en ”martyr” för den palestinska saken, vilket är en politisk konstruktion som bygger på att glömma bort offren.
Sen är ju populära terrorister knappast mindre farliga, snarare tvärtom.
4. ”Symbol of unity”
Han är en symbol för terrorism, och enar dem som har fördragsamhet med terror mot israeler. Det är inte ett argument för benådning.
5. ”Advocate for freedom and dignity”
Barghouti militariserade Fatah ytterligare genom att leda Tanzim och Al-Aqsa-martyrernas brigader under den andra intifadan. Han är arkitekten bakom självmordsbombningarna som dödade hundratals israeliska civila. Så agerar är en symbol för våld, inte för frihet.
Att Barghouti kallade sig för ”motståndsledare” innebar i praktiken att han godkände mord på civila israeler. Han är ansvarig för attacken på Sea Food Market i Tel Aviv (3 döda) och andra attacker. Detta är inte ”frihet” – det är terrorism.
Slutligen
Att släppa Barghouti skulle vara en moralisk orättvisa mot offrens familjer och ett undergrävande av rättssystemet. Det skulle dessutom uppfattas som om terror och gisslantagning lönar sig, vilket skulle destabilisera regionen ytterligare.
Varför detta engagemang bland artisterna och andra aktivister för en dömd mördare?
Bland dem som undertecknat artistuppropet ingår åtminstone fem svenskar: en skådespelare, en dramatiker, en förläggare, samt en artist och hennes dotter, också hon sångerska. Från övriga Norden märks en norsk författare.
Frågan är egentligen inte varför Marwan Barghouti sitter inlåst. Det är väldokumenterat och vederbörligen fastslaget i en öppen juridisk process. Frågan är snarare varför dessa 200 kulturpersonligheter – och många andra aktivister – är så angelägna om att han släpps ut?
–
Här har MIFF tidigare påmint läsarna: Därför sitter Marwan Barghouti i fängelse.






