Ny rapport från IMPACT-se visar på fortsatta problem i Gazas skolor och utbildningssystem med bland annat antisemitism och uppvigling till våld. Den förbättring som man lovat EU har uteblivit.
Efter ett längre utbildningsavbrott i Gaza på grund av terrorattacken 7 oktober 2023 och kriget som följde, återupptogs skolundervisningen i februari 2025. I september 2024 introducerade den Palestinska myndigheten (PA) en serie online-läroböcker för Gazas elever.
En ny rapport, Back to School: Gaza’s Educational Frameworks in the Shadow of War, från övervakningsgruppen IMPACT-se visar dock att utbildningen fortfarande innehåller problematiskt material.
Anmärkningarna gäller: antisemitisk retorik, glorifiering av jihad och martyrskap, dehumanisering av israeler, samt material som uppmanar till våld mot judar och Israel.
Detta trots PA:s löften till EU om att reformera läroplanen i utbyte mot ekonomiskt stöd. Problematiskt innehåll finns i ämnen från historia till matematik.
Times of Israel ger en rad exempel ur rapporten i dagens artikel As Gazans return to school, study finds their PA textbooks still rife with incitement. Tidningen försökte nå UNRWA för en kommentar, men de valde att att inte svara. Före kriget stod FN-organet för en stor del av Gaza-bornas utbildning.
Ur IMPACT-se:s egen rapportsammanfattning:
Det akademiska skolåret 2024–2025 i Gaza inleddes officiellt den 23 februari 2025, efter nästan två års störningar på grund av krig. Den Palestinska myndigheten (PA) har lanserat ett nytt initiativ med fokus på en förkortad läroplan och att skolor öppnas igen. Den nya ”förkortade läroplanen” är en komprimerad version av befintliga PA-läroböcker, utformad för att låta elever i Gaza avsluta två skolår på ett år genom fjärrundervisning.
Trots PA:s löften till EU om att reformera läroplanen enligt UNESCO:s standarder för fred och tolerans, innehåller det nya utbildningsmaterialet antisemitisk retorik och uppmaningar till våld.
Detta har länge varit ett problem i PA:s läroböcker. EU har bidragit med över 380 miljoner euro till PA sedan juli 2024, med krav på reformer inom utbildningssektorn. Dock visar rapporter att incitament till våld fortfarande genomsyrar läroplanen, vilket radikaliserar barn i Gaza.
Rapporten lyfter framför allt fram två saker:
- Den nya ”förkortade läroplanen” upprepar antisemitiskt och våldsuppviglande innehåll:
- Materialet glorifierar martyrskap, jihad och terrorism, demoniserar Israel samt raderar landet från kartor.
- Detta strider mot PA:s offentliga åtagande om reform och mot villkoren för EU-finansiering.
- De skolor som öppnat igen fortsätter att använda material som uppviglar till hat och våld:
- Utöver distansundervisning används äldre läroböcker och klassrumsmaterial som glorifierar terrorism och Hamas-medlemmar.
- Dokumentation från klassrum visar graffiti, posters och ceremonier som stödjer våld. Massakern 7 oktober firas och terrorister från Hamas som dödats sedan dess hyllas.
- Indoktrineringen sker även i skolornas ceremonier och kulturella aktiviteter. Som när flickor har utfört danser med våldsamma gester och slagord som hyllar intifadan.
EU:s finansiering, som skulle främja reformer, har istället använts för att stärka ett system som sprider hatbudskap till unga. Resultatet blir en generation präglad av ideologier som förvärrar konflikten istället för att främja fred.