Stå upp för Israel - bli medlem nu!

Kom till Nordic Israel Congress 10 – 12. maj och lyssna på mycket relevanta föredrag. Var snabb med anmälan, begränsat antal platser

Vad lär den palestinska myndighetens skolor ut om judar och Israel?

(Foto: IMPACT-se)
De tre grundläggande principerna för de palestinska skolorna är att delegitimera Israels existens och närvaron av judar, demonisera Israel och judar och hetsa mot Israel och judar.

Denna månad publicerade Jerusalem Post en artikel av den undersökande journalisten David Bedein, som har granskat och undersökt den palestinska myndighetens (PA) officiella skolor, som bland annat får stöd av svenska skattemedel.

Delegitimering

Delegitimering av Israels existens och judarnas närvaro i sitt land, vilket inkluderar förnekande av judarnas historia och existensen av alla judiska heliga platser där.

Demonisering

Demonisering av både Israel och judar, med implikationer angående bilden av judarna sedda av barn som kommer från ett ålderdomligt samhälle.

Uppvigling

Uppvigling och frånvaro av uppmaning till fred med Israel. Istället manar man till blodigt våld för att erövra hela Israel.

Demoniseringen

  1. Israels judiska medborgare anses vara utländska kolonialister: “Vi ska tänka och diskutera: Jag ska jämföra indianernas tragedi, USA:s ursprungliga invånare, med tragedin för det palestinska folket.”(Social Studies, 2020, Grade 8, Part 2, p. 34)
  2. Landets judiska historia förnekas, bland annat förekomsten av arkeologiska föremål för att påstå att ”erövraren har byggt åt sig själv en konstgjord enhet som hämtar sin identitet och legitimiteten för sin existens från berättelser, legender och fantasier och har försökt på olika sätt att skapa levande materiella bevis för dessa legender, eller arkeologiska arkitektoniska bevis som skulle avgöra deras sanning och äkthet, men förgäves.”(Arabic Language, 2020, Grade 10, p. 68)
  3. Förekomsten av judiska heliga platser i landet förnekas, även Västra muren. “Al-Buraq-muren har fått sitt namn efter Al-Buraq [det gudomliga odjuret] som bar budbäraren [d.v.s. Muhammed] under den nattliga resan [från Mecka till Al-Aqsa-moskén i Jerusalem, enligt islamisk tro] och uppstigningen [till himlen]. Al-Buraq-muren är en del av Al-Aqsa-moskéns västra vägg. Al-Aqsa-moskén, inklusive muren, är palestinskt land och en exklusiv rättighet för muslimerna.”(Islamic Education, 2020, Grade 5, Part 1, p. 63)
  4. Judar i landet betraktats som utländska bosättare och inte som legitima invånare. Städerna de byggde, som Tel Aviv, saknas på kartor i läroböckerna som används i PA-skolor. En PA-karta med titeln “Map of Palestine”, visar inte någon enda judisk stad, förutom Eilat, som visas under sitt arabiska namn, “Umm al-Rashrash.”(Social Studies, 2020, Grade 6, Part 1, p. 6)
  5. Judarnas historiska och religiösa band till Jerusalem förnekas. Enligt PA:s läroböcker byggdes Jerusalem av palestiniernas arabiska förfäder (d.v.s. de “arabiserade” kanaanéerna och jebusiterna): “Jerusalem är en arabisk stad byggd av våra arabiska förfäder för tusentals år sedan. Jerusalem är bara heligt för muslimer och kristna.” (National and Social Upbringing, 2020, Grade 3, Part 1, p. 29)
  6. En kort historisk beskrivning av stadens namn visar en enorm klyfta på 1 000 år mellan jebusiterna och romarna. Den judiska historiska perioden nämns inte. Namnet “Jerusalem”, med dess olika former som används på hundratals språk runt om i världen, är helt frånvarande: “Staden Jerusalem var känd som ‘Jebus’ efter de arabiska jebusiter som byggde den för 5 000 år sedan. När romarna ockuperade det kallade de det “Aelia.” Senare blev det känt som “Al-Quds” eller “Bayt al-Maqdis”, efter att muslimerna hade erövrat det genom kalifen Umar ibn al-Khattab i 637 e.Kr. (Geography and Modern and Contemporary History of Palestine, 2020, Grade 10, Part 1, p. 43)

Demoniseringen

1.      Judar, ibland kallade “sionister”, anklagas för folkmordsavsikter mot palestinierna: “Sionisterna har grundat sin enhet på terror, utrotning och kolonialism. Vi kommer att förklara det.”(Arab Language – Academic Path, 2020, Grade 10, Part 2, p. 28)

2.      Judar demoniseras som otrogna och som Djävulens medhjälpare, som i en vers från en dikt: “Var är ryttarna [som kommer att rida] till Al-Aqsa för att befria den från otrohetens grepp, från Djävulens medhjälpare?”(Arabic Language, 2020, Grade 7, Part 1, p. 67)

3.      Judarna demoniseras också som fiender till profeten Muhammed och islam under dess tidiga år. De får negativa egenskaper som förräderi och fientlighet, vilket gör dem till eviga fiender till muslimer idag: ”Men judarna [i Medina] respekterade inte fördraget [de hade slutit med Muhammed] och tillgrep alla typer av förräderi, svek och aggression som tvingade muslimerna att bekämpa dem.” (Islamic Education, 2020, Grade 7, Part 1, p. 52)

 

Och allt med decennier av politiskt och ekonomiskt svenskt stöd

Du kan läsa den här artikeln gratis tack vare MIFF:s över 13 100 medlemmar i Norge och över 450 medlemmar i Sverige. Men vi behöver stöd från många fler nu!

Ge en gåva här eller Swisha till 1233318219

Bli medlem