Klicka här för att bli medlem i MIFF nu – hjälp oss att nå 2.000 medlemmar i Sverige.

Även årets palestinska läroböcker fortsätter att sprida judehat och uppvigling till jihad

”Höj din röst och kräv rätten till återvändande” är texten på denna illustration i en lärobok i islam för årskurs 8. Om kravet att flytta minst åtta miljoner palestinier in i Israel skulle uppfyllas, skulle världens enda judiska stat bli arabisk och muslimsk.

De officiella läroböckerna från den Palestinska myndigheten fortsätter att uppvigla till judehat och jihad.

Den Palestinska myndigheten (PA) skrev läroböckerna som indoktrinerade de Hamas-terrorister som utförde de avskyvärda massakrerna den 7 oktober 2023. Och det palestinska skolsystemet delfinansieras av svenska skattepengar.

IMPACT-se har gjort en ny fullständig genomgång av det palestinska undervisningsmaterialet som används under läsåret 2025–2026 – totalt 290 läroböcker och 71 lärarhandledningar. Rapporten omfattar hela 396 sidor.

– Än i dag är ondsint antisemitism, glorifiering av jihad och martyrskap samt demonisering av judar och israeler djupt förankrat i läroplanen, redan från första klass. Läroplanen är en mall för framtida våld och terror, skriver Marcus Sheff, chef för IMPACT-se.

Den Palestinska myndigheten har lovat att ta bort judehat och uppvigling från sina läroplaner, men det har inte skett.

Här är några av fynden i det palestinska lärostoffet för 2025–2026:

Judehat i palestinska läroböcker

Läroböcker från alla årskurser framställer judar som kollektiv som bedrägliga och korrupta. Israeler presenteras på groteskt avhumaniserande och demoniserande sätt, inklusive en lärarhandledning i arabiska för årskurs 10 som visar scener där soldater ”skrattar högt” medan de massakrerar tio palestinska bybor åt gången och beordrar familjer att gräva sina egna gravar.

En lärarhandledning för årskurs 7 beskriver israeler som ”slår barns huvuden framför deras mödrar” och lemlästar kvinnor för att stjäla deras smycken, samtidigt som eleverna instrueras att visuellt återge händelsen genom teckningar.

Läroböckerna främjar den gamla konspirationsteorin om att judarna har en komplott för att förstöra al-Aqsamoskén. Dessutom jämförs Israel med ormar, huggormar och Satans hjälpare, vilket förstärker demoniserande skildringar av det judiska folket som kollektiv. Lärarhandledningarna förstärker budskapet ytterligare och uppmanar lärarna att undervisa om att israeliska judar är ”bestämda av ödet att försvinna”.

Jihad i palestinska läroböcker

Den palestinska läroplanen fortsätter att glorifiera våld som en religiös och nationell plikt. Våldsam jihad beskrivs som ”islams höjdpunkt” och specificeras som ”en personlig skyldighet” för varje muslim för att ”befria Palestina”. Eleverna uppmuntras att undersöka martyrdödens ”fördelar”, såsom en plats i paradiset och sjuttiotvå vackra kvinnor. Redan barn i årskurs 1 lär sig ordet šahīd (martyr) som ett av sina första stavningsbegrepp.

En lärobok för årskurs 5 lär ut läsförståelse genom att prisa Dalal Al-Mughrabi, som ledde massakern på 38 israeler 1978, varav 13 barn. Den beskriver hennes ”hjältemod” och hur massakern gjorde hennes minne ”odödligt” i palestiniernas ”hjärtan och sinnen”. Hon framställs på liknande sätt på flera ställen i materialet.

I flera ämnen, inklusive naturkunskap och matematik, normaliseras våld. Fysiklektioner använder en bild av en ung flicka som skjuter med slangbella för att förklara Newtons lag, medan en matematikbok för årskurs 3 lär ut siffror genom antalet palestinska ”martyrer”.

Israel utplånat i palestinska läroböcker

Israel är borttaget från kartor i undervisningen, och judisk historia förnekas. Fredsinnehåll som tidigare fanns har tagits bort. Kartor visar nu ”Palestina” från floden till havet och utelämnar Israel helt; städer som Tel Aviv och Haifa försvinner och ersätts med gränserna för brittiska mandatet Palestina och termer som ”den sionistiska enheten”.

Judisk historia och kultur suddas på liknande sätt ut: Västra muren beskrivs inte som judendomens heligaste plats, utan som en ”islamisk” plats som judar felaktigt påstår sig ha anknytning till, och judiska band till Jerusalem avfärdas som ”ursäkter som används av inkräktare”.

Antisemitiska motiv förstärker berättelsen, bland annat bilder som visar en arm märkt med Davidsstjärnan som griper jordklotet, samt anklagelser om judisk eller ”sionistisk” kontroll över global finans, media och politik. Tillsammans skapar dessa element en läroplan som förnekar Israels verklighet och suddar ut judisk närvaro i landet.

Demonisering av USA i palestinska läroböcker

En palestinsk lärobok för årskurs 12 framställer USA som ett ondskefullt imperium, illustrerat med en teckning av den amerikanska flaggan virad runt jorden som bläckfisktentakler – en klassisk symbol för omänsklig ondska.

Texten anklagar USA för att blanda sig i andra länders angelägenheter, ta kontroll över deras olja och påtvinga sin kultur över hela världen. Samtidigt reduceras attackerna den 11 september till inget annat än ”händelser” – utan omnämnande av terrorism, ingen beskrivning av deras tragiska eller våldsamma natur, gärningsmännen eller de mänskliga kostnaderna. I stället för att lära eleverna vad som faktiskt hände den 11 september, hävdar läroboken att Amerika använde dessa ”händelser” som en ”ursäkt” för att dominera globala frågor, och lyfter fram Irakkriget som bevis för USA:s expansionistiska politik. Slutligen får eleverna i uppgift att ”ställa USA inför rätta för sina brott i Irak”.

Svenska biståndspengar till palestinska utbildningssektorn

Terroristerna den 7 oktober uppfostrades i en dödskult – och en viktig bidragande faktor var de officiella skolorna under den Palestinska Myndigheten och FN.

Sverige har sedan ett år tillbaka pausat sitt så kallade kärnstöd till Unrwa som driver skolor på de palestinska områdena, vilket är en mycket viktig åtgärd av flera skäl, men svenska skattemedel går fortfarande till det palestinska skolväsendet via andra kanaler.

Den svenska medlemsavgiften till EU bidrar – tillsammans med medlemsavgifterna från andra medlemsstater – till EU:s biståndsprogram, inklusive PEGASE (The European Palestinian Authority Financial Mechanism). En del av PEGASE-medlen används för att betala löner och pensioner till offentligt anställda i Palestina, av vilka anställda inom utbildningssektorn utgör den största gruppen.

Utöver EU-samarbetet stödjer Sverige den palestinska utbildningssektorn direkt genom humanitärt och utvecklingsbistånd. Via Unicef, till exempel, har Sverige beviljat kärnstöd som bland annat riktar sig till barns utbildning i Palestina. Sverige kanaliserar även bistånd via Sida till organisationer som verkar inom skol- och utbildningssektorn.

Tillsammans rör det sig om årliga miljonbelopp som – direkt eller indirekt – understöder det palestinska utbildningssystem där de hatfyllda skolböckerna används.

_

MIFF har skrivit om IMPACT-se:s viktiga verksamhet många gånger, senast i våras: Rapport avslöjar fortsatt hat och uppvigling till våld i Gazas skolväsende. MIFF:s biståndsberäkningar: 36 miljarder svenska kronor till palestinierna på 25 år 

_

/CM med svenska tillägg

Hjälp oss att utveckla vårt arbete och växa!

  1. Bli medlem 
  2. Donera (Swish) till MIFF:s informationsarbete för Israel. Bankgiro 5705-2524 
  3. Beställ bok eller pins i MIFF:s webshop
  4. Beställ broschyren ”Förstå Israel” med israelernas bästa argument.

Du kan läsa den här artikeln gratis tack vare MIFF:s över 15 000 medlemmar i Norge och över 1 400 medlemmar i Sverige. Men vi behöver stöd från många fler nu!

Ge en gåva här eller Swisha till 1233318219

Bli medlem