Klicka här för att bli medlem i MIFF nu – hjälp oss att nå 2.500 medlemmar i Sverige.

Sök

Sökresultat för: sex

Före detta gisslan: – Jag utsattes för sexuella övergrepp nästan varje dag

Arbel Yehoud försökte flera gånger ta sitt eget liv i fångenskap. Den tidigare israeliska gisslan Arbel Yehoud säger i en intervju med The Daily Mail att hon blev sexuellt utnyttjad ”nästan varje dag” i fångenskap. Hon vill inte gå in på detaljer om hur övergreppen gick till, men säger att de var så allvarliga och så frekventa att det fick henne att vilja avsluta sitt liv. – Jag försökte ta mitt liv tre gånger. Jag tänkte att detta inte kunde fortsätta. Det fanns ögonblick då jag trodde att det var den enda utvägen, berättar hon. Men kärleken till pojkvännen Ariel Cunio, som också var gisslan, höll henne vid liv. Hon fick också förnyad styrka när hon fick se klipp från en tv-sändning från Tel Aviv. Där såg hon en stor folkmassa som kämpade för att få dem hem igen. – Efter att jag såg det försökte jag inte längre ta mitt liv, säger hon. Yehoud släpptes fri den 30 januari 2025, efter 482 dagar i fångenskap. Videon av Yehouds frigivning i januari förra året, omringad av terrorister: مباشرة لحظة تسليم المحتجزة الإسرائيلية أربيل يهودا إلى الصليب الأحمر في #خانيونس pic.twitter.com/3Wpc4c5j36 — #القدس_ينتفض 🇵🇸 (@MyPalestine0) January 30, 2025 Efter frigivningen valde hon att inte berätta om vad hon hade utsatts för i fångenskap. Hon ville vänta tills hennes pojkvän blev frisläppt för att berätta det för honom först. Han släpptes fri den 13 oktober förra året, som en av de sista levande gisslan. Flera andra tidigare gisslan har öppet berättat om sexuella övergrepp i fångenskap. I början av januari gick även den f.d. gisslan Romi Gonen ut och berättade om sexuella övergrepp och rädslan för att bli använd som en ”sexslav”. Att andra var öppna gjorde att Yehoud också ville berätta sin historia. – Jag beundrar gisslan som har klarat av

Besök denna sidan:

Israels största försvarsexportaffär: Arrow 3-systemet skyddar nu Tyskland

Israel har levererat det första operativa Arrow 3-systemet till Tyskland, i en symboliskt laddad ceremoni på en flygbas utanför Berlin. Affären, värd omkring fyra miljarder dollar, är Israels största försvarsexport hittills. Israel har nu levererat det första operativa Arrow 3-systemet till Tyskland. Den officiella överlämningen skedde vid en ceremoni på en tysk flygbas utanför Berlin, och markerar den största försvarsexportaffären i Israels historia. Kontraktet, värt 4 miljarder dollar och undertecknat 2023, följer den ursprungliga tidsplanen med leverans under 2025. Detta rapporterar BreakingDefense.com. Arrow 3, utvecklat av Israel Aerospace Industries i nära samarbete med USA, utgör det översta lagret i Israels flerlagrade robotförsvar. Det kompletterar Arrow 2, David’s Sling och Iron Dome, och bygger på avancerad radar- och interceptorteknologi från IAI. Elbit Systems har utvecklat lednings- och kontrollsystemet, medan Rafael och statliga Tomer är centrala i produktionen av interceptorroboten. Israels försvarsdepartement citerar Amir Baram från Israels försvarsdepartement, som talade vid ceremonin: – Som andra generationens överlevande efter Förintelsen står jag här djupt berörd, eftersom ett ballistiskt missilförsvarssystem, utvecklat av de främsta judiska ingenjörerna inom Israels rymdindustri, framdrivet av vårt existentiella behov, nu kommer att hjälpa till att försvara Tyskland. Arrow 3-systemet har fått särskild internationell uppmärksamhet efter sina dokumenterat framgångsrika insatser de senaste åren, då Israel stått inför omfattande ballistiska hot från Iran och Iranstödda grupper i regionen, vilket Baram också anknöt till i sitt tal: Baram tillade att Israel, Tyskland och västvärlden har gemensamma fiender: – När Israel agerar mot nukleära hot, ballistiska missiler och terrorism försvarar vi inte bara oss själva, vi skyddar hela den västerländska världen. Vi gör det tunga arbetet, ibland det “smutsiga arbetet”, som hela världen egentligen borde göra. Arrow 3 användes för första gången i skarpt läge 2023 mot Houthi-robotar avfyrade efter Hamas attack mot Israel den 7 oktober. Sedan dess har systemet spelat en avgörande

Besök denna sidan:

Berättar om tortyr och sexuella övergrepp i fångenskap

Rom Braslavski beskriver varje dag i fångenskap som ett helvete. Den frigivna gisslan Rom Braslavski berättar i en tv-intervju att han utsattes för tortyr och sexuella övergrepp av de terrorister som höll honom fången. Braslavski, som frigavs förra månaden efter 738 dagar i fångenskap, kidnappades den 7 oktober 2023 från Nova-musikfestivalen. I en intervju med den israeliska tv-kanalen Channel 13 berättar Braslavski att kidnapparna klädde av honom naken, band fast honom och vägrade ge honom mat. – Jag slets i stycken, döende, utan mat. Jag bad till Gud: snälla, rädda mig. Ta mig ut härifrån, säger han lågmält i tv-intervjun. Han berättar vidare om hur han utsattes för sexuella övergrepp. – Det var sexuellt våld och syftet var att förödmjuka mig. Deras mål var att krossa min värdighet. Och det var precis vad de gjorde, säger den tidigare gisslan. Det var terrorgruppen Palestinska Islamisk Jihad som höll Braslavski fången. I intervjun säger han att det är svårt att tala om det sexuella våldet. – Det är svårt för mig att tala specifikt om den delen. Jag gillar inte att prata om det. Det är tungt. Det var det mest fruktansvärda som hände. Inte ens nazisterna gjorde sådant. Inte ens under Hitlers tid skulle de ha gjort sådana saker som de gjorde mot mig, berättar han. Flera frigivna kvinnliga gisslan har berättat om sexuella övergrepp i fångenskap, men Braslavski är den första manliga gisslan som talar öppet om det. – Du bara ber att det ska ta slut. Och medan jag var där, varje dag, varje gång jag blev slagen, sa jag till mig själv: jag överlevde ännu en dag i helvetet. Och i morgon kommer jag vakna upp till en ny dag i helvetet. Och en ny dag. Och en ny dag. Det tar aldrig slut, säger han i intervjun.

Besök denna sidan:

Sex döda i terrorattack i Jerusalem

Dessutom är flera andra allvarligt skadade efter attacken.  Två terrorister gick till angrepp vid Ramot-korsningen vid infarten till Jerusalem på måndagsmorgonen. Terroristerna ska ha gått ombord på en buss och skjutit mot passagerarna. Hittills har sex personer bekräftats döda. – Jag var ombord på bussen, som var helt fullpackad. I samma ögonblick som föraren öppnade dörren kom terroristerna in och började skjuta. De sköt överallt. Jag kan inte tro att jag fortfarande lever, säger en kvinna till tv-kanalen Channel 12. Fyra personer förklarades döda på platsen, medan två dog på sjukhus. Dessutom är elva andra skadade. Sex av dem är allvarligt skadade, två är medelsvårt skadade och tre personer ska ha lindriga skador efter attacken. Två beväpnade ultraortodoxa män sprang mot platsen och lyckades skjuta och döda terroristerna. En av dem tjänstgör i en särskild avdelning för ultraortodoxa inom det israeliska försvaret. Bilder från platsen tyder på att terroristerna ska ha använt Carlo-kpistar, ett vapen som tillverkas illegalt på Västbanken. Vapnet har ofta använts i palestinska terrorattacker genom åren. Dess namn kommer från vapnets tekniska förlaga: den svenska Carl Gustaf kulsprutepistol m/45. Hamas hyllar terrorattacken och kallar den för ”en heroisk operation”. Dashcam footage shows the moments of the deadly shooting attack at Ramot Junction in Jerusalem. Five people were killed and at least 11 others were wounded, including six seriously. Both terrorists, West Bank Palestinians, were shot dead. pic.twitter.com/w2OVu3cFOP — Emanuel (Mannie) Fabian (@manniefabian) September 8, 2025 /BB   Visar sig att den unga personen som neutraliserade terroristerna var ingen annan än min egen kusin på pappas sida. Här ser man hur han går mot terroristerna och skjuter in i bussen: pic.twitter.com/srS1gNDpi5 — Elias Linder (@elias_linder) September 8, 2025

Besök denna sidan: