Stå upp för Israel - bli medlem nu!

Ulf Cahn anställs som kommunikationschef hos MIFF Sverige.

Hamas-terroristerna utbildades med radikaliserande läroböcker

Biografi om Hassan Suleiman Qatnani, en Hamas-terrorist ansvarig för mordet på två israeliska kvinnor den 7 oktober, och en examen från en UNRWA-skola i Gaza. (foto: IMPACT-SE)
IMPACT-SE har övervakat läroboksmaterial i flera år och ser hur läroplanerna i UNRWA:s skolor misslyckats med att förbättra en kultur av våld och antisemitism.

Minst 100 Hamasterrorister UNRWA-utbildade

Institutet för övervakning av fred och kulturell tolerans i skolutbildning (IMPACT-SE) sade i ett uttalande på onsdagen att minst hundra Hamas-terrorister är utexaminerade från UNRWA:s utbildningssystem, däribland två som deltog i massakrerna på civila israeler den 7 oktober i Kibbutz Béeri. 

UNRWA, FN:s hjälp- och arbetsbyrå för palestinska flyktingar, är det viktigaste organet på Gazaremsan som ger utbildning, hälsovård och sociala tjänster till den palestinska befolkningen. Den sköter hälften av skolorna på Gazaremsan. MIFF har publicerat många artiklar om hur UNRWA utnyttjas till att öka hat och uppvigla barn till att mörda judar.

Hamas utnyttjar UNRWA:s resurser

UNRWA har blivit ett laddat ämne sedan Hamas storskaliga och grymma anfall mot Israel inleddes den 7 oktober. Israel och västerländska demokratier försöker förhandla om att hjälpa civila palestinier, samtidigt som man inte vill att Hamas ska komma över resurserna. 

Den 16 oktober rapporterades  det, bland annat från UNRWA:s X-konto, om att “en grupp människor med lastbilar” hade brutit sig in i en av UNRWA:s anläggningar och stulit resurser. Byrån drog senare tillbaka detta meddelande. 

SKRIV PÅ NAMNINSAMLINGEN FÖR ATT ÖKA TRANSPARENSEN AV BISTÅNDET TILL UNRWA

UNRWA Twitter-inlägg (senare raderade) som rapporterar stöld av bränsle och medicinsk utrustning (kredit: IMPACT-SE)

Israel beskrivs inte som en legitim stat

En recension av rapportens 42 sidor, visar uttalad politisk ideologisk påverkan. I en lärobok i samhällskunskap för årskurs 8 beskriver “implantationen av den sionistiska enheten i Palestina” som en konsekvens av europeisk kolonialism, för att “att separera Arabien och Arabafrika i syfte att förhindra arabiska enhet.”

Det finns inget erkännande av Israel som en existerande och legitim stat – bara hänvisningar till “den sionistiska enheten” eller “den sionistiska ockupationen.” Kartor presenterar hela området Israel, Gaza och Västbanken som ett land, “Palestina”. 

Inbyggt hat och hets mot judar

Det var också vanligt att bygga in antisemitism och hat i till exempel grammatikövningar.  Eleverna i årskurs 9 fick använda meningen: “När den [muslimska] nationen är försumlig med att skydda al-Aqsa , då kommer judarna att våga smutsa ner den”, för att lära sig meningens syntax. 

En annan grammatikövning, för årskurs 8, uppmanar eleverna att “hitta konjunktivverbet i meningen “Palestinierna offrar sitt blod för att befria Jerusalem.” 

Ingen tvåstatsfred, bara krig

Det finns inte heller någon uppmuntran till fred som mål för att lösa konflikten, enligt IMPACT-SE. Det enda som gäller är en militär seger mot “sionisterna”.

Du kan läsa den här artikeln gratis tack vare MIFF:s över 13 100 medlemmar i Norge och över 450 medlemmar i Sverige. Men vi behöver stöd från många fler nu!

Ge en gåva här eller Swisha till 1233318219

Bli medlem